En helt vanlig dag med SL
När du börjar jobba på SL får du, precis som på alla andra jobb, en del papper att läsa igenom och skriva på. Ofta får man läsa en arbetsbeskrivning för att veta hur man som medarbetare ska hantera arbetet och vissa oförutsedda händelser. På SL får du absolut en arbetsbeskrivning. Och det märks att alla har läst igenom den och pluggat riktigt noga. Jag har inte läst igenom den eftersom jag inte har fått turen att hoppa in på denna arbetsplats, men jag vet på ett ungefär hur en sida av den kan se ut eftersom jag är en trogen resenär som åker några svängar till och från jobbet för 690 kr i månaden, och har börjat fatta hur man som personal på SL ska agera i vissa nödsituationer.
Nedan följer lite avslöjande info ur denna arbetsbeskrivning på hur man ska agera om en nödsituation uppstår:
Nödsitutation 1:
Någon eller något har hoppat ut på spåret, chockat en förare och blockerat all trafik mitt under rusningsstid (inträffar ofta på fredagar runt fem)
Trafikmeddelande från SL till alla resenärer:
Stopp i trafiken
Nödsituation 2:
Ibland behöver man tydligen helt plötsligt ta sig en riktigt lång sovmorgon eller kanske till och med helt utebli från sin arbetsdag. Det man inte har i åtanke är att ca 700 000 personer är beroende av en eftersom man sköter ratten på tåget som skulle gått exakt kl 08:04 till jobb, viktigt möte, gamla mormor, träning eller kompis. SLs bemanningsenhet får svårt att snabbt hitta en ersättare på fem minuter.
Trafikmeddelande från SL till alla resenärer:
Förseningar i trafiken
Nödsituation 3:
En ny prick har en av sina första arbetsdagar på SL vilket innebär att denne fortfarande har fullt sjå med att lära sig köra tåget. Men allt går självklart inte riktigt som det ska och det strular till sig lite med feldragna spakar och missar över vilket spår som används för vilken linje.
Trafikmeddelande från SL till alla resenärer:
Växelfel
Nödsituation 4:
Tänk dig en 70-åring som envist sitter kvar och älskar sin arbetsplats fast personen endast har kapacitet till att leverera hälften så mycket som de 20-åriga ungsnärtarna på arbetsplatsen. Just precis så fungerar det med de blå envisa skruttågen som är alldeles för gamla för att köras och ständigt måste tas ur trafik. Dessutom orsakar de tinnitus.
Trafikmeddelande från SL till alla resenärer:
Inställda tåg
Nedan följer lite avslöjande info ur denna arbetsbeskrivning på hur man ska agera om en nödsituation uppstår:
Nödsitutation 1:
Någon eller något har hoppat ut på spåret, chockat en förare och blockerat all trafik mitt under rusningsstid (inträffar ofta på fredagar runt fem)
Trafikmeddelande från SL till alla resenärer:
Stopp i trafiken
Nödsituation 2:
Ibland behöver man tydligen helt plötsligt ta sig en riktigt lång sovmorgon eller kanske till och med helt utebli från sin arbetsdag. Det man inte har i åtanke är att ca 700 000 personer är beroende av en eftersom man sköter ratten på tåget som skulle gått exakt kl 08:04 till jobb, viktigt möte, gamla mormor, träning eller kompis. SLs bemanningsenhet får svårt att snabbt hitta en ersättare på fem minuter.
Trafikmeddelande från SL till alla resenärer:
Förseningar i trafiken
Nödsituation 3:
En ny prick har en av sina första arbetsdagar på SL vilket innebär att denne fortfarande har fullt sjå med att lära sig köra tåget. Men allt går självklart inte riktigt som det ska och det strular till sig lite med feldragna spakar och missar över vilket spår som används för vilken linje.
Trafikmeddelande från SL till alla resenärer:
Växelfel
Nödsituation 4:
Tänk dig en 70-åring som envist sitter kvar och älskar sin arbetsplats fast personen endast har kapacitet till att leverera hälften så mycket som de 20-åriga ungsnärtarna på arbetsplatsen. Just precis så fungerar det med de blå envisa skruttågen som är alldeles för gamla för att köras och ständigt måste tas ur trafik. Dessutom orsakar de tinnitus.
Trafikmeddelande från SL till alla resenärer:
Inställda tåg
Kommentera mera
Trackback